De juiste OTA’s

Online Travel Agencies (OTA’s) zijn onmisbaar in jouw online distributie strategie. Wil je online gevonden worden? Dan promoot je het best jouw accommodatie op populaire online boekingskanalen. Je betaalt weliswaar een deeltje commissie, maar in ruil profiteer je mee van hun marketing-inspanningen die ervoor zorgen dat vele reizigers dit online boekingsplatform bezoeken. Meer online zichtbaarheid betekent meer reserveringen en dus een hoge bezettingsgraad.

Het is natuurlijk wel belangrijk om juist die OTA’s te kiezen die het beste passen bij jouw type accommodatie en type gasten. Op onze Marketplace vind je ons uitgebreid aanbod: van grote spelers zoals Booking.com en Airbnb tot kleinere lokale OTA’s die ook heel wat te bieden hebben.

Alle boekingskanalen beheren

De juiste OTA-partnerkeuze is gemaakt. Goed! Hoe beheer je dan al die boekingskanalen efficiënt? Wat met je beschikbaarheid? Hoe kun je overboekingen vermijden? Een hotel Channel Manager biedt oplossingen. Een Channel Manager maakt deel uit van ons All-In-One Bookingplanner pakket  en zorgt ervoor dat je de prijs & beschikbaarheid van al jouw boekingskanalen in één centraal systeem kunt beheren. Alle wijzigingen worden real time over alle kanalen heen aangepast, handig toch!

Hotelwebsite Hotel Le Bois de Bruges
Website klant hotel Le Bois De Bruges

Direct bookings vs OTA’s?

In ruil voor meer online zichtbaarheid via OTA’s, betaal je helaas wel wat commissie. Een hogere bezettingsgraad, maar een lager rendement. Daarom is het belangrijk je eigen website niet uit het oog te verliezen. Ook dit is een uiterst belangrijk boekingskanaal. Rechtstreekse boekingen via jouw persoonlijke hotelwebsite zijn namelijk commissievrij en bezorgen je een hoger rendement. Een gezonde mix tussen OTA-boekingen en directe reserveringen is de boodschap! 

Een overtuigende hotelwebsite

De investering in een goede website voor jouw hotel of B&B is de moeite waard. Via een online boekingsmodule  op jouw website, kunnen gasten namelijk rechtstreeks bij jou boeken, en hoef je geen commissie te betalen aan derde partijen. Snel en vlot online boeken voor de gasten, een hoger rendement voor jou als eigenaar. Een echte win-win!

Maar wat maakt nu juist een website goed? Een goede hotelwebsite die converteert. Die zorgt ervoor dat bezoekers niet enkel kijken, maar ook boeken. Potentiële gasten vinden snel een antwoord op hun vragen en worden meteen aangespoord om de reservering te voltooien.

Een vlot boekingsproces

Hoe creëer je een vlot online boekingsproces?

  • Smeed het ijzer wanneer het heet is! Websitebezoekers moeten meteen online kunnen boeken. Maak het boeken laagdrempelig en overtuig met duidelijke boek-nu knoppen.
  • Plaats een fastbooker op je website waar reizigers meteen hun aankomst- en vertrekdatum kunnen ingeven om te checken of er nog plaats is bij jouw accommodatie. 
  • Een handige prijsvergelijkingstool die meteen de voordelige rechtstreekse boekingsprijs doet in het oog springen, haalt de laatste twijfelaars over de streep.

Al deze extra tools maken deel uit van Booking Engine , onze commissievrije boekingsmodule. Deze koppelt naadloos met onze ontworpen template websites, maar ook met extern gebouwde websites.

Naast een vlot boekingsproces zijn er nog een aantal parameters waaraan jouw website beter voldoet. Bekijk onze checklist om te zien waar jij nog verder kan optimaliseren!

Hotelwebsite Shanghai Hotel Holland
Website klant Shanghai Hotel Holland - Delft

Adverteer op metasearch websites

Waarom investeren in mijn persoonlijke website, die vindt niemand? Het is een veel gestelde vraag. Allereerst een interessant weetje hieromtrent: de helft van de reizigers die een accommodatie ontdekken via online boekingsplatformen, bezoeken vooraleer ze boeken alsnog de persoonlijke website van de accommodatie!

Mocht je dan toch nog meer verkeer naar je website willen lokken, dan kan metasearch je verder helpen. Je kent deze sites wel: Trivago, Tripadvisor, HotelsCombined, … Via metasearch websites kun je je eigen website in de kijker plaatsen. Wanneer een reiziger op een dergelijk platform een zoekopdracht uitvoert, dan worden namelijk meteen de kamerprijzen van verschillende boekingsplatformen getoond. Zo kan de reiziger alle prijzen spotten en vergelijken, ook die voordelige prijs bij rechtstreeks boeken via jouw website!

Een metasearch site is dus géén boekingssite. Het is een vergelijkend platform dat reizigers naar verschillende boekingssites leidt. Misschien ook wel naar jouw website?

Google, Google, Google.

De zoektocht naar een overnachtingsplaats begint vaak op Google. Google is namelijk nog steeds de meest populaire zoekmachine wereldwijd (een marktaandeel van 87.95%!).

Heb je wat extra budget? Probeer dan hoger in de ranking van de Google-zoekresultaten te komen via SEA (Search Engine Advertising). Inzetten op SEO (Search Engine Optimization) is ook een goed idee, dit vraagt geen advertentiebudget, enkel wat extra tijdsinvesteringen. 

De échte must have is echter jouw Google My Business pagina. In het Nederlands: Google Mijn Bedrijf. Dit is een soort online uitstalraam voor jouw onderneming én wordt volledig gratis aangeboden door Google. Je kunt er foto’s op plaatsen, maar ook algemene info over je check-in/check-out uren, faciliteiten, een Q&A, … en vooral: een link naar jouw eigen hotelwebsite! Een extra kans dus om directe boekingen te genereren!

Online vindbaar zijn via Google

Zet in op social media

De zoektocht naar een overnachtingsplaats begint vaak op Google. Google is namelijk nog steeds de meest populaire zoekmachine wereldwijd (een marktaandeel van 87.95%!).

Social media is een belangrijke inspiratiebron voor vakantiebestemmingen. Vele gasten delen foto’s van hun reizen en verblijven via populaire kanalen zoals Facebook en Instagram. Dit werkt inspirerend voor andere reizigers op zoek naar een nieuwe bestemming of verblijfplaats.

Wil je een goede social media strategie bouwen om potentiële gasten te inspireren en te overtuigen dat jouw accommodatie een bezoekje waard is? Denk dan goed na op welke social media kanalen je wil inzetten. Houd hierbij zeker jouw doelpubliek in gedachten. Heb je voornamelijk zakelijke gasten? Maak dan zeker een LinkedIn profiel aan. Ook Instagram is zeer populair bij diverse types reizigers. Kies de belangrijkste kanalen en post daar regelmatig. Een profiel waar weinig op gepost wordt, slaat toch niet aan.

Ook bij social media kun je kiezen voor betalende of niet-betalende opties. Heb je wat budget vrij dan kun je experimenteren met Facebook en Instagram ads om jouw accommodatie te laten zien aan een nieuwe doelgroep die je zelf kunt definiëren. Je kunt echter ook heel wat bereiken met organische posts die je op je eigen profiel plaatst. Deze nieuwtjes, foto’s, video’s worden gezien door je volgers en door eventuele andere bezoekers van jouw profiel.

De online zichtbaarheid van jouw accommodatie verbeteren?

Wil je aan de slag en de online visibiliteit van jouw hotel of B&B verbeteren aan de hand van deze tips? Goed zo! Neem gerust contact op bij verdere vragen of vraag een Free Trial aan van één van onze producten die je helpen bij een betere online zichtbaarheid:

  • Channel Manager
  • Booking Engine
  • Template Website
  • Bookingplanner All-In-One hotel software
Vraag jouw Free Trial aan