Waarom OTA's zo cruciaal zijn
Om concurrentie te kunnen bieden aan andere accommodaties is het absoluut noodzakelijk om aanwezig te zijn op OTA's. Veel reizigers wenden zich namelijk meteen tot deze platformen in hun zoektocht naar de gepaste verblijfplaats. Het verhuren van kamers op deze boekingssites zorgt niet alleen voor meer indirecte boekingen, maar ook voor meer rechtstreekse reserveringen dankzij het billboard effect (waarbij OTA-gebruikers overstappen op je officiële website).
Grote spelers in de branche zoals Booking.com, Airbnb en Expedia hebben ondertussen een sterke reputatie en internationaal klantenbestand opgebouwd. Hun websites zijn doorgaans beschikbaar in heel wat verschillende talen, waardoor ze in staat zijn om reizigers van over de hele wereld aan te trekken. Op deze manier geniet je accommodatie van een veel groter bereik en een betere bezettingsgraad.
In ruil rekenen OTA's een bepaalde vergoeding per reservering aan, meestal tussen 10% en 30%. Sommige hanteren een vast percentage voor al hun leveranciers, andere hebben variabele tarieven afhankelijk van de locatie van de accommodatie. Neem je tijd om te vergelijken en na te gaan wat voor jou het beste werkt.
Hoe de juiste partners uitkiezen
Wie zijn je klanten?
Bepaal je belangrijkste doelgroepen, zodat je je communicatie en service kan aanpassen aan hun behoeften. Is je accommodatie bijvoorbeeld omgeven door natuur en mooie wandel- of fietspaden, dan is het waarschijnlijk slimmer om je te richten op backpackers dan op zakenreizigers. Eens je je doelgroep in kaart hebt gebracht, kan je de OTA's selecteren die goed scoren bij dit type gasten.
Welke marktsegmenten zijn belangrijk?
Niet alle boekingssites richten zich op dezelfde marktsegmenten. Sommige zijn vooral populair in specifieke landen of werelddelen, terwijl andere wereldwijd actief zijn. Sommige OTA's zijn ook beter geschikt voor bepaalde soorten accommodaties dan andere. Kleinere overnachtingsplekken doen het bijvoorbeeld goed op platformen als Airbnb, terwijl Vrbo uitstekend werkt voor grotere vakantiewoningen.
Bereik het juiste publiek
Er zijn twee categorieën van OTA's waaruit je kan kiezen: de grote internationale en de kleinere lokale OTA's. Om de juiste mix samen te stellen, is het belangrijk om te bepalen welke mensen je wil aantrekken. Internationale OTA's stellen je in staat om gasten uit verschillende landen aan te trekken, terwijl lokale OTA's zich richten op plaatselijk toerisme en ideaal zijn om specifieke doelgroepen aan te spreken die anders moeilijk te bereiken zijn.
Internationale OTA's
Koppel met de juiste internationale boekingskanalen op basis van je locatie en de nationaliteiten van je doelpubliek. Hou er rekening mee dat de meeste internationale reizigers vooral geïnteresseerd zijn in steden of andere toeristische trekpleisters zoals bezienswaardigheden, musea, (nationale) parken, wouden, fiets- of wandelpaden …
- Europa
Als je locatie populair is binnen Europa, is Booking.com een must-have, aangezien het de grootste speler is op de Europese markt. Leent je accommodatie zich perfect voor een citytrip? Overweeg dan om in zee te gaan met Smartbox (het bedrijf achter de BONGO-bonnen).
- Noord-Amerika
Trekt je regio veel Amerikaanse bezoekers? Ga dan zeker voor Expedia, de grootste OTA in de VS! Ook Airbnb is extreem populair in Noord-Amerika (net zoals in Europa trouwens).
- Azië
Europa is een geliefde reisbestemming voor langere vakanties bij Aziatische toeristen. Als je accommodatie voor hen interessant kan zijn, kies dan voor Trip.com en Agoda.
Lokale OTA's
Naargelang je locatie zijn er veel kleinschalige OTA's die je kan inzetten om lokale toeristen te bereiken. Logeren in Vlaanderen Vakantieland en O Dierbaar België zijn enkele gekende Belgische en Vlaamse kanalen gericht op gasten die een specifieke ervaring zoeken. Allyourz, HotelSpecials.nl, Voordeeluitjes en Natuurhuisje zijn populaire Nederlandse boekingsplatformen.
Ga naar onze Marketplace om alle OTA's te ontdekken waarmee je kan koppelen!
Hoe beheer je al je distributiekanalen?
Natuurlijk is het onmogelijk om al deze OTA's manueel bij te houden. Daarom heb je een betrouwbare Channel Manager nodig, zoals die inbegrepen in ons Bookingplanner All-In-One pakket. Deze geeft je toegang tot meer dan 200 boekingssites en maakt het mogelijk om je tarieven en beschikbaarheid centraal te beheren in real time. De informatie wordt onmiddellijk gesynchroniseerd op alle gekoppelde kanalen. Met andere woorden: zeg overboekingen vaarwel!
De juiste balans vinden tussen indirecte en directe reserveringen is essentieel. OTA's zijn onmisbaar om je zichtbaarheid en bezettingsgraad te verhogen, maar ook je eigen website moet een belangrijk boekingskanaal blijven om te vermijden dat je te veel commissie betaalt. Dankzij onze conversiegerichte Booking Engine kan je het billboard effect benutten dat OTA's bieden en meer directe boekingen genereren. Een echte win-win!
Test Bookingplanner All-in-one gratis
Wil je de vele voordelen ontdekken die Bookingplanner te bieden heeft? Vraag je gratis trial aan via onderstaand formulier!