#1 Je eigen website

Voor veel gasten vormt je officiële website de belangrijkste bron van informatie nadat ze geboekt hebben. Een goed aangevulde Google Business-pagina is daarbij essentieel. Zo vinden mensen onmiddellijk jouw website en contactgegevens terug.  

Je website moet alle belangrijke informatie gestructureerd overbrengen. Eventueel kan je een chatbot integreren om veelgestelde vragen 24/7 te beantwoorden. Ben je niet zeker of je website aan de huidige standaarden voldoet? Download onze website-checklist en doe de test.  

#2 E-mails

E-mail vormt voor logiesuitbaters een van de voornaamste communicatiemiddelen. Voor elke reservering moeten een aantal automatische e-mails worden verstuurd. Stuur geen standaard bevestigingsmail, maar toon gasten dat je ze waardeert door naar hun voorkeuren te vragen en tips mee te geven om hun verblijf te verrijken. Hoe beter je je gasten kent, hoe beter je hun verblijf kan finetunen om te voldoen aan hun verwachtingen of die zelfs te overtreffen.  

E-mails aan je gasten blijven ook na het uitchecken belangrijk. Vergeet niet om een bedankmailtje naar je gasten in te plannen met daarin een link om een beoordeling te geven. Reviews beïnvloeden tenslotte sterk de boekingsbeslissingen van reizigers.  

Houd klanten via nieuwsbrieven op de hoogte van promoties, speciale evenementen en je loyaliteitsprogramma. Tip: geef gasten na hun eerste verblijf al een mooi aantal loyaliteitspunten als extra aanmoediging om opnieuw te boeken.  

Je kan je klantendatabase en handige templates in Bookingplanner gebruiken om de juiste e-mails naar de juiste personen te sturen. We zijn momenteel volop bezig om onze e-mailservice te optimaliseren, dus neem gerust contact met ons op als je meer over deze functionaliteit wil weten.  

#3 Persoonlijke interactie

Hoewel de jongere generaties (Y en Z) vaak de voorkeur geven aan snelle, digitale manieren van communiceren, blijft persoonlijke interactie relevant in de logiessector. Het blijft belangrijk dat medewerkers makkelijk bereikbaar zijn, zowel persoonlijk als telefonisch. Train je personeel zodat ze vlot veelgestelde vragen kunnen beantwoorden en tips over de regio kunnen geven.  

Tip voor een onvergetelijke check-in: geef je gast een welkomstpakket met daarin praktische info over je accommodatie en aanbevelingen voor toffe plekjes in de buurt. Dit komt veel persoonlijker over dan een boek of ringmap. Je kan hieraan zelfs een lokale lekkernij toevoegen, een postkaart met je logo, kortingsbonnen voor activiteiten of restaurants, ....

#4 Zelfbediening

Voorzie de nodige self-service tools zodat gasten tijdens hun verblijf bestellingen kunnen doorgeven en extra's kunnen bijboeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar het POS-systeem van Lightspeed of de upsell-tool van Oaky. Zelfbediening maakt het bestel- en betaalproces veel vlotter en eenvoudiger voor beide partijen.

Gastencommunicatie

#5 Instant messaging (chat)

Chatapplicaties, zoals WhatsApp of Facebook Messenger, zijn ideaal om dringende boodschappen naar je gasten te sturen of om gewoon even te vragen of alles naar wens is. Veel gasten gebruiken ook graag chat voor snelle vragen of verzoeken. Bookingplanner koppelt met een aantal handige tools die jou helpen bij het automatiseren van gastencommunicatie via chat.

#6 Sociale media

Socialemediakanalen zoals Instagram, Facebook en LinkedIn bieden het perfecte platform voor interactie met gasten voor, tijdens en na hun verblijf. Download zeker ons socialmedia-stappenplan om een succesvolle strategie te ontwikkelen, boordevol tips van experts.  

Test Bookingplanner gratis uit en automatiseer je gastencommunicatie

Nieuwsgierig hoe Bookingplanner je kan helpen met gastencommunicatie? Vraag hieronder je gratis proefversie aan en ontdek zelf de voordelen!