Tip #1: Houd je prijszetting enigszins consistent

Je kamers aan de juiste prijs verkopen is een van de belangrijkste aspecten van revenue management. Kamerprijzen kunnen fluctueren afhankelijk van verschillende factoren: de huidige vraag, evenementen in de buurt, (on)beschikbaarheid van bepaalde diensten of faciliteiten (bv. een zwembad in de zomer) ...  

Probeer al te grote prijsschommelingen te vermijden. Een sterke prijsstijging kan leiden tot ontevredenheid en reizigers ervan weerhouden bij jou te boeken. Een plotse daling van je tarieven kan dan weer verdacht overkomen en het moeilijker maken om achteraf opnieuw een hogere prijs te hanteren. Communiceer in ieder geval waarom je prijs momenteel hoger of lager is dan anders. Op die manier kan je nadien gemakkelijk terugkeren naar je gebruikelijke tarief. 

Tip #2: Kies het juiste moment voor promoties en pakketten

Kortingen en gratis add-ons kunnen interessant zijn, zolang je er een welbepaalde termijn en logische reden aan koppelt. Je kan bijvoorbeeld een korting geven voor de aankomende feestdagen. Dit maakt het voor klanten duidelijk waarom er op dat moment een lagere prijs geldt.  

Het verkopen van pakketten blijft een van de beste methodes voor upselling en het verhogen van je omzet per boeking. Je kan ook speciale extra's aanbieden voor bijzondere gelegenheden zoals een fles champagne voor een huwelijksverjaardag.

Upselling met extra's of pakketten

Tip 3 : Meer waarde gaat boven een goedkope reis

Volgens een onderzoek van Booking.com zijn reizigers klaar voor avontuur, verrassingen en unieke ervaringen. Waar voor je geld is daarbij een belangrijke factor. Ze zullen bewust omgaan met hun reisbudget, maar zijn bereid om geld uit te geven aan de juiste add-ons en activiteiten om maximaal van hun reis te genieten. Dit creëert een interessante upsell-opportuniteit voor jou!  

Tip #4: Zet in op directe boekingen

Sinds de coronacrisis hebben directe reserveringen aan populariteit gewonnen. Dit is een positieve ontwikkeling voor jou, want rechtstreekse boekingen kosten je geen commissie, waardoor je meer winst per boeking overhoudt. Probeer je directe tarief lager te houden dan de prijzen op je andere kanalen en bied je rechtstreekse klanten betere voorwaarden indien mogelijk.

Een gebruiksvriendelijke boekingsmodule op je website is onontbeerlijk om reizigers aan te moedigen rechtstreeks te boeken. In onze Booking Engine zit een prijsvergelijkingstool (Ratebox) inbegrepen waarmee je jouw voordelige directe boekingsprijs en bijkomende voordelen in de verf kan zetten.  

Ratebox

Tip #5: Laat het werk over aan een Revenue Management System

Voortdurend de markt monitoren en je prijzen daarop afstemmen is moeilijk en enorm tijdrovend. Gelukkig kan Bookingplanner All-in-one gekoppeld worden aan een betrouwbaar Revenue Management System (RMS) zoals RevControl of RoomPriceGenie. Wat doet een RMS? Het analyseert alle belangrijke data om meerdere keren per dag optimale kamerprijzen voor te stellen en het updatet deze op al je kanalen. Het spreekt voor zich dat dit een zeer doeltreffende tool is om je opbrengsten te maximaliseren!

Ga onmiddellijk aan de slag en verhoog je omzet!

Wil je meer informatie over een van bovengenoemde oplossingen of wil je Bookingplanner All-in-one gratis testen? Laat het ons weten via onderstaand formulier!